• Simple Item 2
  • Simple Item 8
  • Simple Item 1
  • Simple Item 4
  • Simple Item 7
  • Simple Item 6
  • Simple Item 5
  • Simple Item 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Wat zeggen kleuren precies?

De juiste kleuren voor je bedrijf vinden is best lastig. Wat vind je zelf mooi, wat vinden je klanten mooi, of gaat het juist om wat bij jou product of dienst past?

Als het gaat om het effect van visuele prikkels, is kleur veel belangrijker dan mensen zich realiseren. Uit sommige studies blijkt zelfs dat kleur iemands gemoedstoestand kan beïnvloeden en daarmee dus ook hun besluit om jouw product wel of niet te kopen.

De kleur van je logo is vaak bepalend voor het ontwerp van je website en sociale media feeds of de inrichting van je winkel en alle andere plekken waar mensen jouw merk tegenkomen. Er is geen beste kleur voor een professioneel logo. Elke kleur heeft zijn eigen boodschap, welke past het beste bij de boodschap van jouw merk?

Welke psychologische effecten hebben de verschillende kleuren:

Bruin: als aardetint wordt bruin vaak geassocieerd met natuurlijke ingrediënten, handgemaakte producten en vers gebak. Het is ook de kleur van schors, herfstbladeren en aarde en geeft merken daarmee tevens een uitstraling van natuur en buitensport.

Oranje: Dit is de kleur van een vuur, en straalt daarmee warmte, energie en passie uit. Het is ook de kleur van een zonsondergang en roept daarom associaties op met de zomer, zeker in combinatie met lichtblauw en zachtgroen.

Geel:Het nog intensere zusje van oranje straalt ook licht, energie en warmte uit. Maar waar de warmte van oranje een haardvuur is, is die van geel de intense hitte van de zon boven een onherbergzame woestijn. Mensen worden blij van geel, maar ga er voorzichtig mee om. Gele accenten geven je merk een optimistische uitstraling, maar te veel geel wordt al snel hysterisch.

Groen: Groen is een kleur met 2 gezichten. Aan de ene kant associëren we het met natuur: regenwouden, milieuvriendelijkheid en rust. Maar het is ook de kleur van geld, hebberigheid en afgunst

Roze: Deze zachtere, vriendelijkere kleur is in de loop van de geschiedenis met zowel mannelijkheid als vrouwelijkheid geassocieerd. Vandaag de dag zullen de meeste mensen het als vrouwelijk zien maar meer algemeen doet het mensen denken aan vriendelijkheid, romantiek en liefde.

Rood: deze krachtige kleur valt altijd op, wat het een grote favoriet van merken maakt. Net als roze is het de kleur van liefde en romantiek. Maar waar roze’s romantiek zacht en teder is, is die van rood woest en vol passie.

Paars: Paars is een donkere, mysterieuze verschijning met een bijna magische aantrekkingskracht. In het verleden was paarse verf zeldzaam en duur, zodat het geen wonder is dat het geassocieerd wordt met rijkdom, mysterie en luxe.

Blauw: De kleur van lucht en zee roept gevoelens op van vertrouwen, gemak en vrede. In combinatie met voedsel wordt hij als onsmakelijk gezien, dus denk goed na obver het gebruik in bijvoorbeeld de horecabranche.

Zwart, grijs en wit: het kan zijn dat “geen kleur” de beste kleur voor jouw merk is. Grijs, zwart en wit roepen gevoelens van rust, balans en duidelijkheid op.

Wil je meer weten over wat voor jou bedrijf past? Neem contact met ons op, wij helpen regelmatig bedrijven in de regio Assen en Drenthe met het maken van keuzes voor hun bedrijfskleuren.

Contact